AMN - Navklage artikler

Hva gjør jeg hvis jeg oppdager feil i grunnstønadutbetalingen?

Kort svar: Dersom du oppdager feil i utbetalingen av grunnstønad, må du straks melde fra til NAV. Feilutbetalinger kan kreves tilbake, men det finnes regler som beskytter deg dersom feilen skyldes NAV eller du har vært i aktsom god tro. Du har også rett til å klage på vedtak om tilbakekreving.

Innledning: Grunnstønad er en ytelse som skal dekke ekstrautgifter ved varig sykdom eller funksjonsnedsettelse. Men hva skjer dersom du oppdager at NAV har utbetalt for mye eller for lite? Feilutbetalinger kan oppstå av ulike årsaker, for eksempel feil inntektsberegning, mangelfulle opplysninger eller administrative feil. Reglene i folketrygdloven kapittel 22 gir klare retningslinjer for hvordan slike feil skal håndteres. I denne artikkelen forklarer vi hva du bør gjøre dersom du oppdager feil i grunnstønadutbetalingen, hvordan NAV kan kreve tilbakebetaling, og hvilke rettigheter du har til å klage og få en rettferdig behandling.

Hva regnes som en feilutbetaling?

En feilutbetaling oppstår når du mottar en ytelse du ikke har krav på, eller når beløpet er høyere enn det som er riktig. Ifølge folketrygdloven § 22-15 kan NAV kreve tilbake utbetalinger dersom mottakeren forsto eller burde forstått at det var en feil. Dette gjelder også dersom feilutbetalingen skyldes at du har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger. Dersom du har opptrådt i aktsom god tro, kan tilbakebetalingskravet begrenses til det beløpet som fortsatt er i behold når du blir kjent med feilen (§ 22-15, femte ledd).

Feilutbetalinger kan også oppstå ved direkte oppgjørsordninger, for eksempel mellom NAV og behandlere eller tjenesteytere. I slike tilfeller reguleres tilbakekreving av § 22-15 a, som blant annet gjelder feil takstbruk eller dobbeltregninger. Dersom feilen skyldes NAV eller Helsedirektoratet, kan kravet settes ned eller falle bort (§ 22-15 a, tredje ledd).

Hvordan håndterer NAV feilutbetalinger?

NAV har klare prosedyrer for å håndtere feilutbetalinger. Dersom du har mottatt for mye grunnstønad, kan NAV kreve beløpet tilbake. Kravet kan innkreves ved trekk i fremtidige ytelser eller gjennom innkreving via Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (§ 22-15, siste ledd). Normalt vil NAV vurdere graden av uaktsomhet, størrelsen på beløpet og om feilen kan tilskrives NAV selv. Dersom du har opptrådt forsettlig, skal kravet alltid fremmes og kan ikke settes ned (§ 22-15, fjerde ledd).

Ved feilutbetalinger som skyldes for høy inntekt, reguleres dette av § 22-16. Her kan NAV foreta trekk i fremtidige ytelser, vanligvis opptil 10 % av samlet månedlig ytelse. Dersom feilen skyldes NAV, kan kravet settes ned (§ 22-16, første ledd).

Hva bør du gjøre dersom du oppdager en feil?

Hvis du oppdager at du har fått feil utbetaling, bør du umiddelbart melde fra til NAV. Dette viser at du handler i god tro og kan ha betydning for hvordan saken vurderes. Dersom du beholder pengene uten å si fra, kan NAV mene at du burde forstått at det var en feil, og dermed stille strengere krav til tilbakebetaling (§ 22-15, første ledd).

Det er også viktig å samle dokumentasjon, for eksempel brev fra NAV, kontoutskrifter og eventuelle opplysninger du har gitt. Dette kan være nyttig dersom du senere ønsker å klage på et vedtak om tilbakekreving.

Tilbakekreving og mulighet for nedsettelse

Tilbakekreving er hovedregelen ved feilutbetalinger, men loven åpner for unntak. Dersom feilen helt eller delvis skyldes NAV, kan kravet settes ned eller falle bort (§ 22-15, fjerde ledd). Videre kan tilbakekreving unnlates dersom beløpet er under fire ganger rettsgebyret, med mindre du har opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig (§ 22-15, sjette ledd).

Ved feilutbetalinger som skyldes inntektsendringer, kan NAV foreta trekk i fremtidige ytelser. Normalt er dette begrenset til 10 %, men det kan settes høyere dersom forholdene tilsier det (§ 22-16, tredje ledd). Dersom du har mottatt forsørgingstillegg som senere viser seg å være feil, kan disse også avregnes i fremtidige ytelser (§ 22-16, tredje ledd).

Rett til å klage på vedtak

Dersom NAV fatter et vedtak om tilbakekreving, har du rett til å klage. Klagen behandles av NAV Klageinstans eller Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten, avhengig av hvilken instans som har fattet vedtaket (§ 22-15, syvende ledd). Klagefristen er normalt seks uker fra du mottar vedtaket. I klagen kan du argumentere for at feilen skyldes NAV, at du har vært i aktsom god tro, eller at tilbakebetaling vil være urimelig.

Det er viktig å være grundig i klagen og legge ved dokumentasjon som støtter ditt syn. Dersom du får medhold, kan tilbakebetalingskravet reduseres eller falle bort.

Kontroll og forebygging av feilutbetalinger

For å forebygge feilutbetalinger har NAV og Arbeids- og velferdsdirektoratet hjemmel til å innhente opplysninger og gjennomføre kontroller. Ifølge § 21-4 a kan det foretas stedlig kontroll i virksomheter uten forutgående varsel dersom det er mistanke om trygdemisbruk. Dette kan innebære innsyn i dokumenter og kontroll av arbeidstakere. Formålet er å avdekke og hindre urettmessige utbetalinger.

Dersom en behandler eller tjenesteyter forsettlig eller grovt uaktsomt gjør seg skyldig i uberettiget utbetaling fra trygden, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet fatte vedtak om at vedkommende mister retten til å praktisere for trygdens regning i opptil fem år (§ 25-7). Dette er et viktig virkemiddel for å sikre at trygdeytelser utbetales korrekt.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Hva skjer hvis jeg har brukt pengene før jeg oppdager feilen?

Dersom du har mottatt pengene i aktsom god tro, kan tilbakebetalingskravet begrenses til det beløpet som fortsatt er i behold når du blir kjent med feilen (§ 22-15, femte ledd).

Kan NAV trekke hele grunnstønaden min?

Som hovedregel kan NAV trekke opptil 10 % av ytelsen, men i enkelte tilfeller kan det settes høyere (§ 22-16, tredje ledd).

Hva hvis feilen skyldes NAV?

Dersom feilen helt eller delvis skyldes NAV, kan tilbakebetalingskravet settes ned eller falle bort (§ 22-15, fjerde ledd).

Kan jeg klage på et tilbakebetalingskrav?

Ja, du har rett til å klage. Klagen behandles av NAV Klageinstans eller Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (§ 22-15, syvende ledd).

Hva skjer hvis jeg ikke betaler tilbake?

Kravet kan innkreves ved trekk i fremtidige ytelser eller via Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (§ 22-15, siste ledd).

Kan små feilutbetalinger kreves tilbake?

Tilbakekreving kan unnlates dersom beløpet er under fire ganger rettsgebyret, med mindre du har opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig (§ 22-15, sjette ledd).

Sammendrag

  • Feil i grunnstønadutbetalinger må meldes til NAV umiddelbart.
  • NAV kan kreve tilbakebetaling, men kravet kan settes ned dersom feilen skyldes NAV.
  • Tilbakekreving kan skje ved trekk i fremtidige ytelser eller via innkreving.
  • Du har rett til å klage på vedtak om tilbakekreving.
  • Små beløp kan unntas fra tilbakekreving dersom du ikke har opptrådt grovt uaktsomt.

Har du oppdaget feil i grunnstønadutbetalingen? Våre advokater kan hjelpe deg med å vurdere saken og utforme en klage. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Vi benytter AI som støtteverktøy i arbeidet med å formidle juridisk kunnskap. Alt innhold kvalitetssikres, men kan inneholde feil. Innholdet er kun ment som generell informasjon – ikke som konkret juridisk rådgivning. Advokatfirmaet Molteberg Nilsen fraskriver seg ansvar for beslutninger eller handlinger basert på artiklene uten at konkret juridisk bistand er innhentet.