Kort svar: Dersom du får avslag på kontantstøtte, har du rett til å klage på vedtaket. Klagen sendes til NAV, og du kan få saken vurdert på nytt. Det er viktig å forstå hvorfor du fikk avslag, og hvilke rettigheter du har i klageprosessen.
Kontantstøtte er en viktig ytelse for mange småbarnsforeldre i Norge. Den skal gi økonomisk støtte til familier som velger å ha barnet hjemme i stedet for å benytte barnehage. Men hva skjer dersom du får avslag på søknaden? Mange opplever usikkerhet og frustrasjon når NAV gir avslag, og det kan være vanskelig å vite hvordan man bør gå frem. Denne artikkelen gir deg en grundig gjennomgang av hva du kan gjøre dersom du får avslag på kontantstøtte, hvordan klageprosessen fungerer, og hvilke rettigheter du har etter folketrygdloven. Vi ser også på hvordan feil eller misvisende opplysninger kan påvirke utfallet, og hvordan NAV vurderer slike saker.
Avslag på kontantstøtte kan skyldes flere forhold. NAV vurderer søknaden din opp mot vilkårene i folketrygdloven. Dersom opplysningene du har gitt ikke stemmer, eller dersom det foreligger feil i dokumentasjonen, kan dette føre til avslag. I henhold til folketrygdloven § 25-7 kan Arbeids- og velferdsdirektoratet fatte vedtak dersom en behandler eller tjenesteyter gir misvisende opplysninger som kan føre til uberettiget utbetaling. Dette innebærer at dersom erklæringer eller dokumentasjon fra en behandler er feilaktig, kan det påvirke din rett til stønad.
Et annet eksempel er dersom NAV mener at inntekten din er høyere enn oppgitt. I slike tilfeller kan feilutbetalinger eller avslag knyttes til folketrygdloven § 22-16, som regulerer avregning av feilutbetalinger ved for høy inntekt. Dette kan bety at du enten får redusert ytelsen eller at du ikke får innvilget kontantstøtte i det hele tatt.
Et avslag på kontantstøtte er et enkeltvedtak, og du har rett til å klage. Klagen sendes til NAV, som først vurderer saken på nytt. Dersom de opprettholder avslaget, sendes klagen videre til NAV Klageinstans. Dette følger av folketrygdloven § 25-7, som fastslår at vedtak kan påklages til NAV Klageinstans eller annet organ bestemt av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Det er viktig å være presis og tydelig i klagen. Dersom avslaget skyldes feilaktige opplysninger fra en behandler, kan du be om at NAV vurderer unntak, jf. folketrygdloven § 25-6, som åpner for at Helsedirektoratet kan gi unntak dersom det vil være urimelig å nekte stønad.
Det kan også være tilfeller der du har fått utbetalt kontantstøtte, men senere får beskjed om at du har mottatt for mye. Dette reguleres av folketrygdloven § 22-16, som sier at feilutbetalinger på grunn av for høy inntekt skal avregnes ved trekk i fremtidige ytelser. Normalt trekkes opptil 10 % av ytelsen, men beløpet kan settes høyere. Dersom feilutbetalingen skyldes NAV, kan kravet settes ned.
Dette betyr at dersom du har fått for mye utbetalt kontantstøtte, kan NAV trekke beløpet fra fremtidige ytelser. Det er derfor viktig å melde fra om endringer i inntekt eller andre forhold som kan påvirke retten til kontantstøtte.
Dersom en behandler eller tjenesteyter har gitt feil eller misvisende opplysninger som påvirker din søknad om kontantstøtte, kan dette få konsekvenser. Ifølge folketrygdloven § 25-6 og § 25-7 kan både Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet fatte vedtak om at slike behandlere mister retten til å praktisere for trygdens regning i opptil fem år. Dette betyr at erklæringer fra disse ikke kan brukes som grunnlag for stønad.
Samtidig åpner loven for unntak dersom det vil være urimelig å nekte stønad. Dette kan være aktuelt dersom du som søker ikke har hatt noen mulighet til å oppdage feilen, og det vil være urimelig at du mister retten til kontantstøtte på grunn av andres feil.
For å øke sjansen for å få medhold i en klage, bør du være grundig i forberedelsene. Det innebærer å samle inn dokumentasjon, forklare eventuelle misforståelser og vise til relevante bestemmelser i folketrygdloven. Du bør også vurdere å få juridisk bistand dersom saken er komplisert.
Ja, et avslag er et enkeltvedtak og kan klages til NAV Klageinstans, jf. folketrygdloven § 25-7.
Normalt er klagefristen seks uker fra du mottar vedtaket.
Feilutbetalinger kan trekkes fra fremtidige ytelser, jf. folketrygdloven § 22-16.
Ja, dersom legen har gitt misvisende opplysninger, kan dette påvirke saken. Men det kan gis unntak dersom det vil være urimelig, jf. § 25-6.
Dokumentasjon som viser at du oppfyller vilkårene, samt en tydelig forklaring på hvorfor du mener vedtaket er feil.
Ja, dersom feilutbetalingen skyldes NAV, kan kravet settes ned, jf. § 22-16.
Har du fått avslag på kontantstøtte og er usikker på hvordan du skal gå frem? Våre erfarne advokater kan hjelpe deg med å vurdere saken og utforme en klage. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.
Vi benytter AI som støtteverktøy i arbeidet med å formidle juridisk kunnskap. Alt innhold kvalitetssikres, men kan inneholde feil. Innholdet er kun ment som generell informasjon – ikke som konkret juridisk rådgivning. Advokatfirmaet Molteberg Nilsen fraskriver seg ansvar for beslutninger eller handlinger basert på artiklene uten at konkret juridisk bistand er innhentet.