Kort svar: Foreldre kan som hovedregel ikke kreve kompensasjon dersom NAV har utbetalt kontantstøtte feil. I stedet er det NAV som kan kreve tilbakebetaling dersom mottakeren burde forstått at utbetalingen var feil. Unntak kan gjelde dersom feilen utelukkende skyldes NAV og mottakeren har vært i aktsom god tro.
Kontantstøtte er en viktig ytelse for mange småbarnsforeldre, men feilutbetalinger kan oppstå. Spørsmålet mange stiller seg er: kan man kreve kompensasjon dersom NAV har gjort en feil? Reglene i folketrygdloven kapittel 22 gir tydelige rammer for hvordan feilutbetalinger skal håndteres. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som gjelder ved feilutbetaling av kontantstøtte, hvilke rettigheter foreldre har, og hvordan NAV kan kreve tilbakebetaling. Vi vil også se på unntakene, og hva som skjer dersom feilen skyldes NAV selv. Målet er å gi en oversiktlig og trygg veiledning for foreldre som opplever usikkerhet rundt feilutbetalinger.
Folketrygdloven § 22-15 regulerer tilbakekreving av feilutbetalinger. Dersom en person mottar en ytelse som vedkommende ikke hadde krav på, kan NAV kreve beløpet tilbake dersom mottakeren forsto eller burde ha forstått at utbetalingen var feil. Dette gjelder også dersom mottakeren selv har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger som har ført til feilutbetalingen (§ 22-15 første ledd).
Det betyr at dersom foreldre mottar kontantstøtte de ikke har krav på, og de burde ha forstått at noe var galt, kan NAV kreve pengene tilbake. Reglene er strenge dersom mottakeren har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt – da skal NAV alltid kreve tilbakebetaling, og beløpet kan ikke settes ned (§ 22-15 fjerde ledd).
Det finnes likevel unntak. Dersom mottakeren har vært i aktsom god tro, kan tilbakebetalingskravet begrenses til det beløpet som fortsatt er i behold når feilen oppdages (§ 22-15 femte ledd). Dette viser at loven balanserer mellom å beskytte fellesskapets midler og å ivareta enkeltpersoner som ikke har gjort noe galt.
Loven gir ikke foreldre en generell rett til å kreve kompensasjon dersom NAV har utbetalt kontantstøtte feil. Reglene er utformet slik at det er NAV som kan kreve tilbakebetaling, ikke mottakeren som kan kreve erstatning. Dette innebærer at dersom NAV har betalt ut for lite, kan man kreve etterbetaling. Men dersom NAV har betalt ut for mye, er det i utgangspunktet NAV som har rett til å kreve pengene tilbake.
Det er likevel viktig å merke seg at dersom feilen utelukkende skyldes NAV, kan tilbakebetalingskravet settes ned eller falle bort (§ 22-15 fjerde ledd). Dette kan i praksis fungere som en form for beskyttelse for mottakeren, men det gir ikke en rett til kompensasjon utover det som eventuelt er utbetalt feil.
Foreldre som opplever feilutbetalinger bør derfor være oppmerksomme på at de ikke kan kreve ekstra kompensasjon, men de kan ha rett til å beholde deler av beløpet dersom de har vært i god tro og feilen skyldes NAV.
Dersom feilutbetalingen helt eller delvis kan tilskrives NAV, åpner loven for at tilbakebetalingskravet kan settes ned eller falle bort (§ 22-15 fjerde ledd). Dette gjelder særlig dersom mottakeren ikke kunne forstå at det var en feil. For eksempel kan en forelder som mottar et uventet beløp i kontantstøtte, men som ikke har noen grunn til å tro at det er feil, slippe å betale tilbake hele beløpet.
Men dersom mottakeren burde ha forstått at utbetalingen var feil, skal NAV likevel kreve tilbakebetaling. Dette gjelder selv om feilen i utgangspunktet skyldes NAV. Loven legger altså et ansvar på mottakeren om å være oppmerksom og reagere dersom noe virker urimelig eller uvanlig.
Dette viser at selv om NAV kan gjøre feil, er det ikke automatisk slik at mottakeren kan beholde pengene. Foreldre bør derfor alltid kontrollere utbetalingene de mottar, og melde fra til NAV dersom noe virker feil.
Tilbakebetaling skjer normalt ved trekk i fremtidige ytelser eller ved innkreving etter bidragsinnkrevingsloven (§ 22-15 syvende ledd). Dette betyr at dersom en forelder har mottatt for mye kontantstøtte, kan NAV trekke beløpet fra fremtidige utbetalinger.
Det finnes likevel unntak. Dersom det feilutbetalte beløpet er mindre enn fire ganger rettsgebyret, kan NAV unnlate å kreve tilbakebetaling (§ 22-15 sjette ledd). Dette gjelder imidlertid ikke dersom mottakeren har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt.
Et annet viktig unntak gjelder når mottakeren har vært i aktsom god tro. I slike tilfeller kan tilbakebetalingskravet begrenses til det beløpet som fortsatt er i behold når feilen oppdages (§ 22-15 femte ledd). Dette kan være en viktig beskyttelse for foreldre som har brukt pengene i tillit til at utbetalingen var korrekt.
Dersom NAV fatter et vedtak om tilbakekreving, har foreldre rett til å klage. Klageinstansen er Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten når vedtaket er fattet av Helsedirektoratet eller organ underlagt Helsedirektoratet (§ 22-15 syvende ledd). For vedtak fattet av NAV gjelder de alminnelige klagereglene i folketrygdloven.
En klage kan bygge på flere forhold, for eksempel:
Foreldre som mottar et tilbakebetalingskrav bør derfor alltid vurdere å klage dersom de mener at kravet er urimelig eller feil.
For å unngå problemer med feilutbetalinger av kontantstøtte, bør foreldre være oppmerksomme på følgende:
Ved å følge disse rådene kan foreldre redusere risikoen for å måtte betale tilbake store beløp, og samtidig stå sterkere dersom en klagesak oppstår.
Nei, loven gir ikke rett til kompensasjon. Reglene handler om tilbakebetaling, ikke erstatning.
Dersom du har vært i aktsom god tro, kan tilbakebetalingskravet begrenses til det beløpet som fortsatt er i behold når feilen oppdages (§ 22-15 femte ledd).
Ikke nødvendigvis. Dersom feilen utelukkende skyldes NAV, kan kravet settes ned eller falle bort. Men dersom du burde ha forstått at utbetalingen var feil, må du likevel betale tilbake (§ 22-15 fjerde ledd).
Dersom beløpet er mindre enn fire ganger rettsgebyret, kan NAV unnlate å kreve tilbakebetaling (§ 22-15 sjette ledd).
Du kan sende en skriftlig klage til NAV. Dersom vedtaket er fattet av Helsedirektoratet, er Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten klageinstans (§ 22-15 syvende ledd).
Dersom du har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger, kan NAV kreve tilbakebetaling. Har du gjort det forsettlig, skal kravet alltid fremmes (§ 22-15 første og fjerde ledd).
Har du mottatt et tilbakebetalingskrav fra NAV og er usikker på dine rettigheter? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale med en av våre erfarne advokater.
Vi benytter AI som støtteverktøy i arbeidet med å formidle juridisk kunnskap. Alt innhold kvalitetssikres, men kan inneholde feil. Innholdet er kun ment som generell informasjon – ikke som konkret juridisk rådgivning. Advokatfirmaet Molteberg Nilsen fraskriver seg ansvar for beslutninger eller handlinger basert på artiklene uten at konkret juridisk bistand er innhentet.