Hva gjør jeg hvis barnetrygden blir feilutbetalt?
Kort svar: Dersom barnetrygden blir feilutbetalt, kan NAV kreve pengene tilbake. Om du burde forstått at utbetalingen var feil, eller selv har gitt...
Kort svar: Dersom du har mottatt feil utbetaling av barnepensjon, kan NAV kreve pengene tilbake. Tilbakekreving skjer enten ved direkte krav eller ved trekk i fremtidige ytelser. Hvor mye du må betale tilbake, avhenger av om du burde forstått at utbetalingen var feil, og om feilen skyldes NAV.
Feilutbetaling av barnepensjon er en situasjon som kan oppleves både uventet og belastende. Mange lurer på hva som skjer dersom NAV har utbetalt for mye, og hvilke rettigheter og plikter man har som mottaker. Reglene om tilbakekreving og avregning er regulert i folketrygdloven kapittel 22, og gir klare rammer for hvordan slike saker skal håndteres. I denne artikkelen går vi grundig gjennom hva som skjer ved feilutbetaling, hvordan NAV kan kreve tilbake pengene, og hvilke muligheter du har til å klage eller få kravet redusert.
En feilutbetaling oppstår når du mottar en ytelse du ikke har krav på, eller når beløpet er høyere enn det du egentlig skulle hatt. Etter folketrygdloven § 22-15 kan NAV kreve tilbake utbetalinger dersom du forsto eller burde ha forstått at det var en feil. Dette gjelder også dersom du selv har gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger som førte til feilutbetalingen.
Eksempler på feilutbetaling kan være:
Det er viktig å merke seg at selv om du har mottatt pengene i god tro, kan NAV likevel kreve tilbake hele eller deler av beløpet. Hvor mye som kreves tilbake, avhenger av flere forhold, blant annet størrelsen på beløpet og om du har innrettet deg etter utbetalingen (§ 22-15).
Når NAV oppdager en feilutbetaling, vil de fatte et vedtak om tilbakekreving. Dette vedtaket er et tvangsgrunnlag for utlegg, noe som betyr at NAV kan kreve inn pengene uten å gå til domstolene (§ 22-15). Tilbakebetalingen kan skje på flere måter:
Normalt settes trekket til opptil 10 % av den månedlige ytelsen, men det kan fastsettes høyere dersom NAV finner det nødvendig (§ 22-16).
Folketrygdloven åpner for at tilbakebetalingskravet kan settes ned eller falle bort dersom feilen helt eller delvis skyldes NAV (§ 22-15 og § 22-16). Dette gjelder særlig dersom du har mottatt pengene i aktsom god tro og allerede har brukt dem. NAV vurderer da blant annet:
Hvis du har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt, vil NAV alltid kreve tilbake hele beløpet, og det kan ikke settes ned (§ 22-15).
Barnepensjon er en ytelse som kan påvirkes av inntekt. Dersom du har fått utbetalt for mye fordi inntekten din var høyere enn det som ble lagt til grunn, reguleres dette av folketrygdloven § 22-16. I slike tilfeller skjer tilbakebetalingen ved trekk i fremtidige ytelser. Dette kalles avregning.
Avregningen skjer normalt med opptil 10 % av ytelsen, men kan settes høyere. Dersom feilen skyldes NAV, kan kravet reduseres. Avregningen håndteres av Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav.
I noen tilfeller kan feilutbetaling oppstå i forbindelse med etterbetalinger. Etter folketrygdloven § 22-8 skal det gjøres fradrag dersom det tidligere er utbetalt barnetillegg eller andre ytelser for samme tidsrom. Dette betyr at dersom du får etterbetalt barnepensjon, vil NAV trekke fra beløp som allerede er utbetalt som barnetillegg til en forsørger.
Hensikten er å unngå dobbeltutbetalinger. Det gjøres likevel ikke fradrag dersom barnetillegget tidligere er utbetalt til en person som er pålagt å betale bidrag til barnet.
Dersom du mottar et vedtak om tilbakekreving, har du flere muligheter:
Det er viktig å klage innen fristen som står i vedtaket. Dersom du ikke klager, blir vedtaket endelig og kan tvangsinnkreves.
Ja, NAV kan kreve tilbake hele eller deler av beløpet selv om du mottok pengene i god tro (§ 22-15). Hvor mye som kreves tilbake, avhenger av omstendighetene.
Normalt trekkes opptil 10 % av ytelsen hver måned, men NAV kan fastsette et høyere beløp dersom det er nødvendig (§ 22-16).
Dersom du ikke betaler, kan NAV sende kravet til Innkrevingssentralen. Vedtaket er tvangsgrunnlag for utlegg, og pengene kan inndrives uten dom (§ 22-15).
Ja, du kan klage. Klagen sendes til NAV Klageinstans eller Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten, avhengig av hvem som har fattet vedtaket (§ 22-15).
Ja, dersom feilen helt eller delvis skyldes NAV, kan kravet settes ned eller falle bort (§ 22-15 og § 22-16).
Dersom feilutbetalingen er under fire ganger rettsgebyret, kan NAV unnlate å kreve tilbake, med mindre du har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt (§ 22-15).
Har du fått et tilbakebetalingskrav fra NAV og er usikker på hva du skal gjøre? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale med en av våre erfarne advokater.
Vi benytter AI som støtteverktøy i arbeidet med å formidle juridisk kunnskap. Alt innhold kvalitetssikres, men kan inneholde feil. Innholdet er kun ment som generell informasjon – ikke som konkret juridisk rådgivning. Advokatfirmaet Molteberg Nilsen fraskriver seg ansvar for beslutninger eller handlinger basert på artiklene uten at konkret juridisk bistand er innhentet.
Kort svar: Dersom barnetrygden blir feilutbetalt, kan NAV kreve pengene tilbake. Om du burde forstått at utbetalingen var feil, eller selv har gitt...
Kort svar: Dersom NAV krever tilbakebetaling av uføretrygd, skyldes det som regel feilutbetaling eller inntektsendringer som ikke er meldt inn. NAV...
Kort svar: Hvis NAV krever tilbake foreldrepenger, betyr det at de mener du har mottatt penger du ikke hadde rett på. Du kan i mange tilfeller...